Home »

TEATRU ŞI FILME ROMÂNEŞTI: ''Moartea unui artist'' (1964)

TEATRU ŞI FILME ROMÂNEŞTI: ''Moartea unui artist'' (1964)

TEATRU ŞI FILME ROMÂNEŞTI: ''Moartea unui artist'' (1964)
 

Piesa de teatru "Moartea unui artist", de Horia Lovinescu, a avut premiera la 15 aprilie 1964, pe scena Teatrului Naţional "I. L. Caragiale" din Bucureşti. Un an mai târziu, în 1965, a fost realizată varianta pentru teatru radiofonic, în regia lui Horea Popescu, potrivit romaniacultural.ro.

Drama în două părţi redă momente din ultima parte a vieţii sculptorului Manole Crudu, relaţia sa cu cei doi fii - Vlad şi Toma, dar aduce în atenţie ideea sacrificiului în artă.

Preocupat de arta şi de lucrările lui, Manole Crudu se îndepărtează de femeia care îl iubeşte, dar şi de fiii lui, părând egoist şi lipsit de suflet, chiar dacă în sinea lui se dă o continuă luptă. Vlad, fiul care e tot sculptor, îi spune: "Ai fost atât de absorbit de munca dumitale, toată viaţa, încât nu ţi-a mai rămas timp să te gândeşti şi la alţii. De fapt, între noi şi animalele din casă n-ai făcut niciodată vreo deosebire. Când erai binedispus, după lucru, se întâmpla să ne ridici de pielea gâtului, ca pe nişte pisoi, şi să ne săruţi. Dispuneai să avem mâncare, haine, bani, dar la drept vorbind, niciodată n-ai ştiut că ai fii. Nu izbuteam să te interesăm".

Manole se întoarce din străinătate, după patru ani de absenţă, unde a avut succes cu lucrările prezentate. Ajuns acasă, are o criză cardiacă şi ajunge la doctor, care îi recomandă patru luni de odihnă, îi interzice să mai muncească. Manole refuză, deşi toţi apropiaţii îi spun că e bine să asculte sfatul medicului. Aflat în imposibilitatea de a mai lucra în atelierul său, din cauza bolii, el trăieşte starea deprimantă de inactivitate şi spaima de moarte.

Manole începe să fie obsedat de moarte. Există o înfruntare între atitudinea faţă de moarte a lui Manole şi a fiului său Vlad. "Ştiu că în fiecare din noi există o zonă de fund, obscură şi nedefinită, în care se deschid ciudate guri de peşteri", îi spune Vlad. Tatăl îi cere fiului să intre în atelier şi să colaboreze astfel la crearea altor opere de artă. Vlad îl refuză pentru că alta este concepţia sa despre artă, scrie site-ul cinemaraton.ro.

Simţindu-se din ce în ce mai singur, Manole doreşte să se căsătorească. Actriţa Claudia Roxan, care era iubita sculptorului de câţiva ani, e îngrijorată de starea lui, dar refuză căsătoria, fără a-l părăsi. "Toată viaţa ai făcut ce-ai vrut tu. Numai că acum e vorba şi de voinţa mea. Nu vreau să mă căsătoresc cu tine, Man!", îi spune ea. Dar hotărăşte să vină în concediu la el acasă, la ţară, să stea cu el.

În acelaşi timp, menajera lui Manole o aduce la ţară, în vacanţă, pe fiica ei, Cristina, o tânără aflată în ultimul an de liceu. Manole îi propune fetei să îl ajute, fiind un fel de secretară a artistului. Manole începe să creeze schiţe cu chipul Cristinei, plănuind o nouă lucrare. "Tu eşti viaţa!", îi spune artistul Cristinei. Încet-încet, el se îndrăgosteşte de tânără.

Manole se ceartă cu Vlad, iar fiul îi spune "Am renunţat să te invidiez, pentru că acum te urăsc".

Celălalt fiu, Toma, se întoarce din străinătate pentru a-şi sărbători ziua de naştere acasă. La petrecere invită mulţi colegi. Claudia, care observase felul în care Manole o privea pe Cristina, îi explică acesteia că un bărbat matur nu poate iubi o adolescentă, ci se uită la ea ca la o trufanda. "Dar şi trufandalele trec şi se transformă în ciorbe", conchide actriţa.

Într-un final, Claudia pleacă, se întoarce în Bucureşti. Manole îi spune Cristinei că e îndrăgostit de ea, iar fata răspunde "Maestre, dumneavoastră sunteţi pentru mine ca un Luceafăr... Eu vă iubesc ca o fiică", apoi fuge.

Manole îi vede pe Toma şi pe Cristina sărutându-se, într-o seară, pe malul lacului de lângă casă. Se refugiază în atelier şi lucrează, nu vrea să vadă pe nimeni. Lucrează fără întrerupere, doarme doar patru ore pe zi, ceea ce îl îngrijorează pe Toma.

Vlad renunţă la sculptură şi devine creator de modă. Într-o seară, vede pe fereastră lucrarea tatălui său şi îi spune că e gata, nu mai are de ce să lucreze. "Acum îmi dau seama că n-am făcut-o eu, ci frica mea. Acum frica nu mai e în mine, ci aici, în piatră", răspunde Manole.

Artistului i se face rău, iar în timp ce medicul îl consultă, Vlad şi Toma discută. "E opera de viaţă a tatei. Genială", spune Vlad. Doctorul pleacă şi atrage atenţia membrilor familiei că Manole e într-o stare de sănătate precară şi că trebuie să evite orice emoţie.

Pe parcursul acţiunii, se întâlnesc în text replici şi nuanţe ce amintesc de motivul baladelor "Mioriţa şi "Meşterul Manole". Manole hotărăşte să distrugă sculptura pe care tocmai o terminase. Slăbit, îl roagă pe Vlad să-l ajute, iar acesta acceptă. Apoi intră cu Vlad în atelier. "Trebuie să dau măcar o lovitură de daltă 'Zburătorului'. Să-l las început". Loveşte o dată, apoi îi dă lui Vlad dalta şi ciocanul, iar acesta îi mărturiseşte: "Să ştii că eu te-am iubit întotdeauna". Manole iese din atelier vizibil obosit, iar dada Domnica, doica lui Manole, îi ia mâna şi recită din "Mioriţa". Manole se prăbuşeşte şi moare. Vlad îi continuă lucrarea, aşa cum a promis.

 

Sursa foto: www.teatrulnationaliasi.ro


Piesa "Moartea unui artist" a fost pusă în scenă recent la Teatrul Naţional din Iaşi, premiera având loc la 31 octombrie 2017. Regia este semnată de Irina Popescu Boieru, iar din distribuţie fac parte Emil Coşeru, Mihaela Arsenescu-Werner, Doina Deleanu, Andrei Grigore Sava, Radu Ghilaş, Brânduşa Aciobăniţei, Ada Lupu, Daniel Busuioc, Radu Homiceanu.

"De sorginte declarat cehoviană, piesa lui Horia Lovinescu este o împletire de confruntări şi înfruntări. Se întâlnesc şi se luptă generaţii, atitudini, caractere, viziuni artistice, viaţa şi moartea. Lăsând efemerul în seama mass-mediei şi ocupându-se, aidoma autorului inspirator, Cehov cel fără egal, numai de ceea ce e important şi veşnic, 'Moartea unui artist' oferă şansa şi provocarea unor partituri generoase pentru actori, plăcerea redescoperirii unor adevăruri fundamentale şi a unor sentimente şi relaţii sincere şi recognoscibile în viaţa reală, iar toate acestea conferă piesei o permanentă şi vie actualitate", scrie regizorul Irina Popescu Boieru pe site-ul www.teatrulnationaliasi.ro.

În 1991, a fost realizat filmul "Moartea unui artist", în regia lui Horea Popescu, după piesa scrisă de Horia Lovinescu. Remarcabile sunt rolurile făcute de Victor Rebengiuc (în rolul Manole Crudu), Adrian Pintea (în rolul lui Vlad) şi Coca Andronescu (în rolul Domnicăi). Pe lângă aceştia, din distribuţie fac parte actorii Dorin Varga, George Oancea, Adrian Păduraru, Gheorghe Cozorici, Mariana Mihuţ, Mihaela Mitrache, Cristina Deleanu, Irina Movilă.

AGERPRES/(Documentare - Marina Bădulescu, editor: Doina Lecea)

2019-05-25 12:00:00
AGERPRES

Comentarii

Comenteaza la aceasta stire!